Основна тема

02. 02. 2018. 09:55   >>  10:32 11

PUTOPISAC ZA PORTAL

Svijet pod nogama Edina Krnića

Putopisac Edin Krnić (50) vjerovatno je rijetki Crnogorac koji se može pohvaliti da u pasošu ima pečate 107 država. On je za Portal RTCG, pripremajući se već za novo putovanje, kazao da mu je ostalo 89 da zatvori krug oko svijeta. Zanimljiva činjenica je da će kraljica Elizabeta II, koja može da putuje bez pasoša, biti upamćena kao britanski monarh koji je obišao najviše zemalja - najmanje 116.

Edin slobodno vrijeme koristi istražujući egzotičan svijet o svom trošku. Obišao je Afriku, Aziju, Ameriku, Evropu. Mnoge države je posjetio i po više puta. Na Kubi je bio nekoliko puta, na Tajlandu devet puta, u Americi 17 puta, dok je po nekoliko puta obišao i Brazil, Indoneziju, Maleziju. Kada ne putuje, vrijeme provodi u Tuzima, radeći u svojoj radnji.

"Sve je počelo u bivšoj Jugoslaviji. Sa 19 godina sam obišao Mađarsku, Čehoslovačku i Poljsku. Tada sam bio mlad i neiskusan. To su bili izlasci koji mi ništa ne znače. Međutim, pravo prvo putovanje je počelo sa Brazilom 2001. Tu sam osjetio pravu strast prema putovanjima. Kada sam počeo da putujem, mislio sam da ću sa pedesetak obiđenih država biti zadovoljan. Kad sam prešao tu brojku, želio sam više", počinje priču Krnić.

Edin uvijek putuje sam. Putovanja uglavnom traju od dva do četiri mjeseca. Praktikuje da svijet istražuje od septembra do aprila.

"Kada želim da posjetim neku kulturno-istorijsku znamenitost, trudim se da izbjegnem vrijeme kada je tu najezda turista, jer želim da stvorim originalne i autentične fotografije. Tada mogu da se sprijateljim sa lokalnim stanovništvom i da napravim fotografije koje i mene iznova oduševljavaju, a kamoli sve ostale ljude. Takođe, biram doba kada su vremenske i klimatske prilike pogodne, jer u mnogim tropskim zemljama je nemoguće putovati u toku kišne sezone", objašnjava Edin.

Jubilarna 100. država bila je Palestina, prema kojoj Krnić ima posebnu vezu.

"Planski sam odredio da mi Palestina bude stota država prije ovih posljednjih događaja. Moja borba na putovanjima je kao konstantna borba Palestinaca za slobodu. Oni se bore za slobodu i prava, a ja sa svojim izazovima na putovanjima - boravci sa različitim plemenima u nepoznatim uslovima, vađenje viza, dolasci na granice i pitanja kako ću ih proći. Da bi se vidjela prava slika patnje Palestinaca, potrebno je boraviti među njima, a ne putovati izraelskim agencijama i njihovim autobusima jer vas tada neće niko kontrolisati na kontrolnim punktovima. Međutim, ukoliko putujete vozilom sa palestinskim registarskim oznakama, osjetićete pravo maltretiranje od strane izraelskih vojnika. Potrebno je ući u Hebron, Gazu, otići do Ramalaha, kako biste zapravo shvatili kako žive ti ljudi", priča putopisac iz Tuzi.

Afrika se voli, ističe Edin, kojem luksuz nije bitan prilikom odabira destinacija.

"Osjećam se kao građanin Afrike. Nema dana kada se ne probudim srećan jer mi svaki dan pruža novu energiju i želju da vidim nešto novo i drugačije. Osmijeh je karta za svaku kuću u plemenima. Spavao sam s plemenima prvi put u nacionalnom parku Ngorongoro na sjeveru Tanzanije. Tada je bilo pleme Masai, prije nekih šest i po godina. To je bilo veliko iskustvo za mene, ali sada sam stekao toliko iskustvo da sam jednostavno ja kao domaćin u koje god pleme da dođem. Imao sam veliku želju da upoznam Himba pleme u Namibiji. Prijatelji koje sam tamo upoznao su mi pomogli da dođem do njih. Nije bilo nimalo lako. Uzeo sam samo kamere i džak za spavanje. Nijesam znao šta me čeka. Prvo je bilo problema zato što su se pojedini protivili tome da prespavam u selu jer to nije u praksi, ali je na kraju poglavica Boni prelomio i odlučio da mogu ostati", kaže Krnić.

Edin objašnjava da je teže obići 20 zemalja Afrike nego čitavu Evropu. Posljednja, 107. osvojena destinacija bila je Etiopija.

"Etiopija mi je bila 107. država koju sam obišao. Na jugu Etiopije živi pleme Mursi, pri samoj granici sa Južnim Sudanom i Kenijom, u dolini rijeke Omo. Strašno su prgavi, a osim što su prgavi, njihova sama pojava uliva izvjestan strah, zato što nose neobične rekvizite, mnogi od njih nose i automatske puške i sječiva. Bave se isključivo stočarstvom. Kada dođu do velikog novca od prodaje stoke, znaju se napiti i bez razloga ubijati ljude, bez obzira na boju kože. Napadaju i komšijska plemena, a najviše se svađaju i ubijaju pripadnike susjednog jako miroljubivog Aro plemena. Potom pripadnici Aro plemena, iz osvete, ubijaju neciljano njihove pripadnike plemena, jer to rade iz bijesa, a ne iz želje da se osvete određenoj porodici. Sa njima sam proveo jedan dan, ne znajući ništa o njihovoj prirodi. Prave informacije sam dobio tek kad sam se vratio u maleni gradić Džinku", rekao je Krnić.

Avanturistička putovanja nose i određenu dozu opasnosti. U jednom od najopasnijih gradova svijeta, kolumbijskom Medeljinu, poznatom po kartelu Pabla Eskobara, imao je bliski susret sa nožem.

"U Medeljinu me je napao neki Kolumbijac, koji je imao nož. Na sreću, promašio me je", prisjeća se Krnić.

Manje sreće imao je na Tajlandu gdje je kao suvenir "dobio" ožiljak od tigrovog očnjaka.

"U jednom hramu na sjeveru Tajlanda imao sam bliski susret sa tigrom. Kreću se slobodno u tom hramu i oko njih je veliki broj budističkih monaha. Tigru sam prišao, bez puno iskustva i on me ujeo za ruku. Ostao je ožiljak očnjaka. Nijesam paničio zato što sam se osjećao siguran, jer sam znao da se tigrovi ne bi slobodno kretali da tu prijeti velika opasnost. Jedan od monaha je tigra udario štapom i tigar je pobjegao. Ostao je ožiljak, a ja sam tek nekoliko godina nakon toga od Masai plemena naučio da se pored takvih i sličnih životinja, predatora, bez problema može kretati, ako na sebi nosimo jarke boje, jer ih se plaše", objašnjava Krnić.

Situaciju koju će pamtiti do kraja života je susret s kraljem u Indoneziji.

"Na moj rođendan, 7. januara 2016. našao sam se u Džogdžakarti u regiji na Javi. Posjetio sam tu indonezijsku pokrajinu zbog najvećeg budističke stupe koja se zove Borobudur. U razgovoru sa lokalnom policijom, saznajem da je u pitanju krunisanje kralja. Zamolio sam ih da mi dozvole da prisustvujem ceremoniji i oni su me poveli i smjesitili su počasnu ložu. Sat i po sam čekao dok su se smjenjivali povorke slonova, mažoretki i velikog broja kočija, sve dok mi gardista nije rekao da nailazi kraljeva kočija. Na samo tri metra od mene je bio kralj Paku Alam X. Javio sam se kralju i mahnuo mu, a on je istog trenutka zaustavio svoju kočiju i stao da razgovara sa mnom. Bio je to za mene pravi šok i oduševljenje da komuniciram sa kraljem, a da niko prije toga nada mnom nije izvršio pretres. Kralj je bio jedan tako dobroćudan čovjek koji je srdačno uzvratio osmjehom sklopivši ruke na moje pozdrave koje sam mu prenio u ime Crne Gore. Isto momenta, on mi je otpozdravio i zahvalio što sam kao stranac bio dio ceremonije", priča Edin.

Sljedeće destinacije su dvije vrlo zatvorene zemlje - Butan i Sjeverna Koreja.

"Uvijek poštujem pravila zemlje u kojoj boravim. Želim da pođem kao čovjek i da se vratim uspomenama koje se ne zaboravljaju. Ubijeđen sam da ću se odlično provesti", zaključio je Krnić.

Predrag Radović

*Portal RTCG ovom pričom otvara novu rubriku "Putujte sa nama". Pozivamo sve one koji putuju, snimaju svoja putovanja, fotografišu, da se jave putem Fejsbuk stranice ili na mejl mmc@rtcg.org i da sa nama podijele svoje priče.