[ Index.hr, Objavila: R.P. ]

31. 01. 2019. 15:44   >>  15:14

KOSMIČKI PREDATOR

Habl snimio kako jedna galaksija proždire drugu

Na fotografijama koje je snimio teleskop Habl, a objavila NASA, vidi se nevjerojatan događaj - kako skupina galaksija pod nazivom Koma, proždire jednu spiralnu galaksiju, koja pritom ispušta svoje gasovite posmrtne ostatke u svemir.

Dugi, tanak mlaz prašine i gasa, proteže se iz središta galaksije poput rastopljene karamele i putuje dalje u svemir.

U jednom trenutku, spiralna galaksija D100 izgubiće sav svoj gas i postati mrtva relikvija, lišena materijala za stvaranje novih zvijezda, koja će sjajiti samo slabim sjajem starih, crvenih zvijezda, piše NASA.

Crvena i mrtva galaksija

"Ova galaksija zapravo je ekstremni primjer sve češćih zbivanja u masovnim skupinama galaksija, unutar kojih vrlo često jedna zdrava, spiralna galaksija, puna mladih zvijezda, postaje crvena i mrtva galaksija“, rekao je astrofizičar Univerzita Jejl Viliam Kramer, koji je i šef tima koji proučava podatke sa teleskopa Habl.

"Spiralni kraci polako nestaju, a galaksija ostaje bez gasa, puna samo starih zvijezda. Ovaj fenomen, poznat je naučnicima već decenijama, ali je Habl najbolje snimio galaksije koje prolaze kroz taj proces“, dodao je.

Prerana smrt galaksije

Tokom procesa prerane smrti galaksije, poznatog pod nazivom "ram pressure stripping", ona zbog uticaja gravitacije pada prema gustom središtu masivne skupine galaksija, koji se sastoji od hiljada galaksija, a koje se roje unutar nje kao košnica puna pčela.Prilikom poniranja u centar skupine galaksija, galaksija prolazi kroz međugalaktički materijal, poput čamca koji plovi kroz vodu.

Materijal potiskuje gas i prašinu iz galaksije, a kada ona izgubi sav gas, potreban za stvaranje novih zvijezda, to znači njezinu preranu smrt.

Galaksija D100 ušla je u ovaj proces prije nekih 300 miliona godina.

Mnoge galaksije, koje se nalaze unutar masivne skupine Coma, prolaze kroz ovaj proces gubitka gasa. Ali je spiralna galaksija D100 jedinstvena je u tom smislu na nekoliko različitih načina.

Rep je dva puta duži od obima naše galaksije

Njen dugi, tanki rep je njena najneobičnija osobina. Rep, koji je mješavina prašine i vodonika u gasnom stanju, proteže se gotovo 200.000 svjetlosnih godina. Podsjetimo, naša galaksija- Mliječni put, obima je oko 100.000 svjetlosnih godina, što znači da je rep umiruće galaksije dva puta duži od nje.

Ali, prema svemirskim razmjerama, on je jako uzak, liči na olovku i širok je "samo" 7000 svjetlosnih godina.

"Rep je nevjerojatno dobro definisan, ravan i gladak i ima jasne ivice", rekao je astrofizičar Džefri Keni sa Univerziteta Jejl.

"To nas je iznenadilo, jer većina galaksija koje prolaze kroz ovaj proces naprave pravi nered. Takođe, kompjuterske simulacije nisu do sada prikazale ovako definisani rep“, dodao je on.

"Precian rub repa ukazuje na to da su magnetska polja odigrala veliku ulogu pri njegovoj formaciji“, objasnio je Keni.

Središte u kojem se još uvijek rađaju zvijezde

Podaci s teleskopa Habl pokazuju da je proces gubljenja gasa započeo na periferiji galaksije i da se kreće prema njenom centru, u kom još uvijek ima mnogo gasa.

"Ovo područje je jedino mjesto u galaksiji gdje ima gasa i gdje se još uvijek rađaju zvijezde", rekao je Kramer. "Ali se sada iz tog središta potiskuje gas koji formira dugački rep“.

Još jedna priča

Ovoj zanimljivoj priči o umirućoj galaksiji dodaćemo još jednu – priču o galaksiji D99 koja se na fotografiji nalazi lijevo, ispod D100.

Galaksija D99 započela je život kao spiralna galaksija, mase slične onoj koju ima D100. Prošla je kroz isti proces umiranja i sada je mrtvi ostatak galaksije. Sav njen gas izguran je iz nje prije više od 500 miliouna godina. Njena spiralna struktura uglavnom je izblijedila, a ona se sastoji samo od starih, crvenih zvijezda.

"D100 će za nekoliko stotina miliona godina izgledati kao D99 ", rekao je Keni.

Galaktičko jato Koma, udaljeno je od Zemlje oko 330 miliona svjetlosnih godina.