Б.Б. [ RTS ]

23. 01. 2023. 08:15 >> 08:13

ISTRAŽIVANjA POKAZALA

Vulkan nadomak Santorinija "raste"

Nedaleko od ostrva Santorini u Egejskom moru nedavnim istraživanjem utvrđeno je da otkrivena komora sa magmom vulkana Kolumbo sve više raste. Zbog praćenja vulkanskih aktivnosti u planu je izgradnja opservatorije koja će pratiti aktivnost vulkana i na vrijeme uočiti sve promjene i opasnost od moguće erupcije.

Na lokaciji na kojoj se smjestilo ostrvo Santorini, susrijeću se dvije velike kopnene ploče, kontinentalne Afrike i ploča Egejskog arhipelaga. Po mišljenju geologa, ovo je i jedan od razloga zbog čega na ovim prostorima dolazi do vulkanskih erupcija i potresa.

Koristeći seizmičke talase u proučavanju vulkana Kolumbo, kod Santorinija, istraživači su otkrili do sada nepoznatu komoru sa magmom koja raste.

Na 500 metara ispod površine Egejskog mora i na osam kilometara od Santorinija, nalazi se podvodni vulkan Kolumbo, koji se smatra jednim od najaktivnijih.

Tokom 2006. godine počela su obimnija istraživanja ovog vulkana, kada je otkriveno da se u njegovoj sjeveroistočnoj oblasti nalaze hidrotermalni otvori, koji izbacuju vodu koja je bogata metalima.

Najnovijom studijom otkriveno je da na ovom prostoru postoji komora magme koja raste i koja bi mogla da dovede do još jedne erupcije.

Naučnici sa "Imperijal koledža" u Londonu, koji su istraživali vulkan, zbog otežanog postavljanja seizmometara u području istraživanja vulkana odlučili da koriste druge metode u istraživanju.

Jedna od njih je metoda inverzije talasa i njegovih vještačkih seizmičkih talasa uz pomoć kojih je moguće otkriti da li je podzemna stena kruta ili meka poput magme.

Analiza dobijenih podataka je otkrila da se brzina ispod vulkana nakon stvaranja vještačkih talasa značajno smanjivala. Što prema njihovom mišljenju, ukazuje na prisustvo komore koja raste.

Autor studije geofizičar Kejtan Čapkivizu sa "Imperijal koledža" u Londonu i njegov tim smatraju da bi vulkan Kolumbo za 150 godina mogao da dostigne istu količinu magme kao prije 400 godina, a to bi izazvalo novu erupciju i potencijalno ugrozilo stanovništvo Santorinija, kao i turiste na njemu.

Santorini je najjužnije ostrvo kikladskog arhipelaga, udaljeno 75 kilometara od kopna Grčke. Ostrvu na zapadnoj strani nedostaje dio kopna. To je prostor od 12 kilometara i vrh potopljenog vulkanskog kratera, koji se naziva kaldera. Ona nastaje kada se vulkan urušava. Zbog toga je zapadna strana ostrva Santorini strma i stenovita.