“YHO PREDUZEEE RTCG

' .. t ._F 74 g8 '3353;&3_2

——20 __god.

SAVJET RTCG
Ombudsman RTCG
Podgorica, 24. 09. 2023.

Predmet: Zapisnik i misljenje ombudsmana, na prigovor od 13. 09. 2023. koji je
dostavio Centar za gradansko obrazovanje.

Povod za dostavljanje prigovora je tekst na Portalu RTCG, objavljen 11. 09, 2023.
godine.

Podnosilac prijave je naveo:

Na portalu RTCG je objavljen tekst "Pola vijeka od kobne nesrece na Maganiku"
https://rtcg.me/vijesti/drustvo/466318/pola-vijeka-od-kobne-nesrece-na-maganiku-.htmil
koji sadrzi niz netacnih informacija, te uskracuje javnost za vazne ¢injenice o tom dogadaiju.
Naime, dokumentarac iz produkcije RTCG (koji je iste veceri emitovan na RTCG, a dostupan
na:
https://www.youtube.com/watch?v=ivR4BbAzCmE&ab_channel=IVANMILIANOVICKOTO)
ukazuje na niz drugadijih injenica i daje potpuniji pogled u odnosu na tekst na portalu, a u
koji nije ocigledno uloZeno ni minimum profesionalnog napora.

U tekstu na portalu stoji da se veza sa avionom izqubila u 10:21h, a u dokumentarcu RTCG-
a u 09:31h.

U dokumentarcu RTCG-a se istice (22:01) da je bilo 18 neidentifikovanih putnika, a u tekstu
sa portala: "Niko od 35 putnika i Sest ¢lanova posade nije preZivio stravicnu eksploziju... ...I
pored toga identifikovano je svega 26 tijela".

Na portalu RTCG-a se ne pominje sumnja da je u avionu bilo 42 putnika, a ne 41, te da
nikada nije otkriveno ime 42-og putnika, a Sto se to temeljno pojasnjava u dokumentarcu.
U okviru teksta na portalu stoji: "Istragom je utvrdeno da su kontrolori leta u Titogradu svoj
posao obavili po propisima, pa nije trazena nicija odgovornost za tragediju" sto nije ta¢no.
Slucaj Maganik su pratile brojne kontroverze, a pokrenut je sudski postupak protiv
sluzbenika u kontroli leta kada je rijeC o bezbjednosnim protokolima. Dodatno, sami
postupak obiljeZzen je brojnim sumnjama koje | danas bacaju sjenu na tu tragediju (npr. da
sluzbenik u kontroli leta nije imao potrebnu dozvolu, znanje, te da instrukcije nisu bile u
skladu sa stanjem na terenu). O propustima je detaljnije govorio Vukosav Balevic (od 30:18).
Za Portal RTCG nista od tih cinjenica ne postoji, iako je redakcija sve mogla naci u arhivi
sopstvene kuce da se ovom pristupilo savjesno i da su se pratili novinarski standardi.




d
i

Imajuci u vidu da se radi o jednoj od najvecih nesreca u crnogorskoj istoriji, nema sumnje
da netacno, a onda nepotpuno izvjestavanje o ovoj nesreci ne doprinosi izgradniji povierenja
u RTCG.

Uradak na portalu nije ispoStovao Nacelo 1 - Kodeksa Novinara Crne Gore "Duznost je
novinara/novinarke da postuije istinu i istrajno traga za njom, imajuci uvijek u vidu pravo
javnosti da zna i ljudsku potrebu za praviénoscu i humanoscu.”

PrekrSena je i smjernica i 1.1 (Opsti standardi) "Novinari/novinarke su obavezni da, u
profesionalnom smislu, preduzmu sve kako bi bili sigurni da objavijuju iskljucivo tacne
informacije...", kao ni smjernica 1.2 (Tacnost), stavka A: "Prije objavljivanja izviestaja,
novinar/novinarka treba da bude siguran/na da su preduzete sve odgovarajuce mjere kako
bi se provjerila njegova tacnost. Novinari/novinarke moraju teZiti da obezbijede cjelovite
izviestaje o dogadajima i ne smiju precutkivati ili potiskivati sustinske informacije”

Urednik Portala RTCG Marko Vesovic je odgovorio:

Prigovor smatramo neosnovanim. U osnovi je ta¢no da je 11.septembra objavljen tekst o "Pola
vijeka od tragedije na Maganiku".

Tekst koji je objavijen pomenutog dana bazira se na ranijem izvjestavanju Portala RTCG o toj
tragediji, a na to izvjestavanje prema nasim saznanjima podnosilac prigovora nije imao primjedbi.
Cudi nas da se prigovor pojavio sada, a s obzirom da na ranije tekstove nije bilo reakcija.

Ne ulazedi u to da li je ili ne bilo istrage ili sudskog postupka protiv zaposlenih u kontroli leta, mi
navodimo da ranije izvjestavano da nije bilo sudskog postupka. Isto vazi | za tajming gubljenja
veze. A kako na takve navode nije bilo reagovanja i ispravke navoda, novinar je postupajuci
dobrenamjerno ponovio ranije objavljeno.

Ni urednik ni novinar ne bjeZe od odgovornosti za uéinjeno ali smatraju da nema prostora za
tvrdnje da se radi o propustu, posebno $to se radi o mnogo puta ponovljenoj prici i podsjecanju
na dogadaj koji se dogodio prije pola vijeka.

Kako do danas nije bilo ispravke navoda, postupali smo s uvjerenjem da su postojece informacije
tacne.

Redakcija Portala se obavezuje da ¢e napraviti uperednu analizu ranijih tekstova, dokumentarca
RTCG i ve¢ pomenutog teksta od 11.septembra i ispraviti greéke ukoliko se uoce.

U prilogu je link teksta objavijenog 11.septembra 2020.godine, radi upoznavanja:

https://rice. me/vijesti/drustvo/292219/olupina-i-danas-prica-o-tragadiji. htmi




ZAKLJUCAK OMBUDSMANA

Kao sto je u prigovoru navedeno, RTCG je 2013. godine realizovao dokumentarac o
pomenutoj avionskoj nesredi.

Na osnovu dostupnih podataka koje sam dobila od jednog od urednika emisije
Maganik 911, Sinise Adamovica, sama priprema emisije trajala je vie od pola godine.
Pisani izvori koji su za emisiju korlsteni su izvjestaji glavnog istrazitelia koji je
istrazivao i zakljucio cio slucaj, arhiva RTCG sa izjavama svjedoka koji su se prvi nasli
na mjestu nesrece, kao i izjave novinara Bata Kokolja koji je o njoj izvjestavao, tekstovi
koje je u tom periodu objavio dnevni list Pobjeda, knjiga Kad motori utihnu, Zlatka
Vranesa, tekstovi i izjave Vukosava Balevica, istrazitelja vazduhoplovnih nesreca na
teritoriji bivie SFR]. Takode, izjave svjedoka, kéerke pilota Magli¢a, pilota koji je
posljednji prizemljio avion. Pola godine se tragalo za audio zapisom izmedu
kontrolnog tornja i pilota, medutim, buduéi da je od nesreée do realizacije
dokumentarca proslo pune vremena, pa su se u tom periodu desile geopoliticke
promjene, doslo se samo do transkripta iz sudskih spisa, sa preciznim vremenom
kada se sve deSavalo. Osim pomenutog, koristene su i izjave svjedoka koji su se
nalazili na katunu u trenutku nesrece, spasioci koji su prvi stigli na mjesto nesrece,
patolog koji je obavio obdukciju stradalih, itd...

Dakle, emisija Maganik 911 je kredibilan izvor informacija koje je novinar Portala
RTCG mogao da koristi za tekst. Medutim, u nepotpisanom tekstu nijesu taéno
navedene sve Cinjenice, Cime je prekrien élan 4 Pravilnika o programskim principima
i profesionalnim standardima RTCG (tacnost, provjeravanje ¢injenica i kredibilitet),
kao i Nacelo 1 Etickog kodeksa Novinara Crne Gore,

PREDLOG SAVJETU

Da se prigovor uvaZi.

Ombudsmanka RTCG
Danijela Popovic
£

Vs 7
A /4“ % =



