[ B92; Objavila: J.B.Č. ]

26. 12. 2018. 10:44 >> 10:19

NAUČNICI OTKRILI

Nova "superzemlja" je "planeta od rubina"?

Astronomi su otkrili planetu koja ima sjaj rubina i safira. Egzoplaneta nazvana "HD 219134 b" je 21 svjetlosnu godinu udaljena od Sunčevog sistema i nalazi se u sazvežđu Kasiopeja.

"Planeta od rubina" je svetlucava planeta, čija je masa pet puta veća od Zemljine, a oko matične zvijezde kruži toliko brzo da je obiđe za svega tri zemaljska dana.

Njeno svetlucanje u crvenoj i plavoj boji izazivaju oksidi aluminijuma, kojih ima mnogo na toj planeti.

Astrofizičari sa univerziteta u Cirihu i Kembridžu rade na studiji u okviru koje tragaju za potpuno novom vrstom egzoplanete, a "HD 219134 b" jedan je od tri najbolja kandidata.

Egzoplanete nastaju iz diska prašine i gasova oko protozvijezde. Dalje od centra tih sistema nastaju gasni džinovi, dok bliže svojoj zvijezdi nastaju stenovite planete.

Astrofizičari navode da gasne planete ne mogu da imaju magnetno polje i da je riječ o nebeskim tijelima koja su potpuno novi tip "superzemlje" sa egzotičnim sastavom, prenose naučni portali.