14. 09. 2013. 16:06 >> 14:32

TELESKOP SA X ZRACIMA

Nasa otkrila 10 masivnih crnih rupa

Moćni Nasin teleskop otkrio je ne jednu, već deset ogromnih crnih rupa koje vrebaju u srcima udaljenih galaksija. Otkriće, do kog su naučnici došli sasvim slučajno, rezultat je rada svemirskog teleskopa koji koristi X zrake.

„Gledali smo poznate mete teleskopa i primijetili crne rupe u pozadini slika“, izjavio je Dejvid Aleksander, profesor fizike na Duram univerzitetu.

10 otkrivenih crnih rupa samo su početak istraživanja opservatorije, a naučnici očekuju stotine novih. Sa kategorizacijom svake super-masivne crne rupe, naučnici se nadaju da će ih bolje razumjeti.

Sudeći po Nasi, otkrivanje super-masivnih crnih rupa bilo je ključan dio slagalice započete 1962. godine kada su astronomi primijetili sjaj X zraka u pozadini svemira, ali nijesu znali odakle je došao.

Danas, naučnici znaju da ovaj sjaj dolazi od udaljenih super-masivnih crnih rupa, do kojih neke imaju masu nekoliko miliona puta veću od mase Sunca.

Međutim, ove forme crnih rupa i dalje se istražuju.

„Rani rezultati pokazuju da su udaljenije crne rupe smještene u većim galaksijama. Ovo je za očekivati. Kada je univerzum bio znatno mlađi, bilo je znatno više akcije prilikom sudara velikih galaksija koje su rasle i sjedinjavale se“, izjavio je Danijel Ster iz Nase.