Društvo

23. 02. 2021. 09:17   >>  09:17 5

OTKRIĆE NAUČNIKA SA UCG

Otkrivena nova gljiva, uzročnik sušenja bukovih šuma

Crnogorski mikrobiolozi/fitopatolozi u saradnji sa kanadskim stručnjacima otkrili su novu fitopatogenu gljivu iz roda Biscogniauxia - uzročnika ubrzanog sušenja bukve u visokovrijednim šumama južne Evrope, a taj problem je primijećen i u Nacionalnom parku Lovćen.

Profesori Biotehničkog fakulteta Univerziteta Crne Gore Jelena Latinović i Nedeljko Latinović u saradnji sa profesorom Vladimirom Vujanovićem i njegovom laboratorijom za molekularna istraživanja na Univerzitetu Sakačven, objavili su rad u decembarskom broju prestižnog naučnog časopisa "Microorganisms (Impact Factor: 4.152).

"Naučni rad rasvjetljava problem sušenja šuma u NP Lovćen i opisuje novog parazita kao uzroka 'katranske' kore i otvorenog raka kore bukve u Crnoj Gori. Autori dalje analiziraju epidemiologiju ovog patogena, u poređenju sa podacima istraživača iz Italije, kao i njegovu evoluciju kroz pojavu genetske introgresije adaptirane na raznolikost bukve na području Balkana. Naročito važno je otkriće diverziteta mikoparazita, zbog njihovog potencijala u zaštiti od ovog destruktivnog oboljenja. Imajući u vidu nova saznanja o pravom uzročniku ovog oboljenja i oskudnim podacima o biološkoj zaštiti bolesti kore bukve, dobijeni rezultati bi mogli poslužiti za buduća istraživanja na tom polju, i mogućem zajedničkom rješenju za širi region južne Evrope, Jadranske regije i Balkana", ističe se u saoštenju Univerziteta Crne Gore.

Pratite nas na