Занимљивости

Т.Г. [ BBC на српском ]

21. 09. 2022. 22:20   >>  22:45 1

СВЕМИРСКА ИСТРАЖИВАЊА

Спектакуларна слика Нептуна са прстеном коју је направио телескоп Џејмс Веб

Недавно лансирани супер свемирски телескоп Џејмс Веб послао је на Земљу спектакуларни нови снимак Нептуна.

Инфрацрвени инструменти ове велике свемирске опсерваторије истичу обиљежја која нису виђена толико детаљно још откад је свемирска сонда Војаџер 2 пролетјела поред планете 1989. године.

У њих спадају прстенови и појасеви космичке прашине који окружују овог леденог дива.

- Најдубљи поглед у универзум до сада у боји.

- Хоћемо ли наћи живот негдје друго у свемиру.

- Може ли Насин свемирски телескоп да открије ванземаљски живот.

Научнике су заинтригирале још и различите формације облака, које би требало да им открију нешто ново о својствима Нептунове атмосфере.

Иза саме планете су седам од 14 мјесеца овог дива, од којих је најзначајнији Тритон.

На Вебовим сликама он изгледа као звијезда.

То је зато што је Нептун затамњен у телескоповом погледу због апсорпције метана на инфрацрвеним таласним дужинама.

Тритон, с друге стране, рефлектује просјечних 70 одсто сунчевог свијетла које пада на његову ледену површину. Он је веома блистав.

Професор Ли Флечер, са Универзитета у Лестеру, налази се на Научном конгресу Еуропланете у Гранади, у Шпанији, где сви „покушавају да протумаче ово на својим телефонима, али је невјероватно видјети те прстенове и ми сада имамо приступ таласним дужинама које нико није видио раније."

„Сјајно је видјети колико су сви узбуђени", рекао је он за ББЦ Њуз.

„Веће таласне дужине потпуно су нове и пружају нам прозор за обрасце дубоке циркулације, са јарким екваторијалним појасем који изгледа помало као јарки појасеви Јупитера и Сатурна. Нептунове снажне олује активне су као и увијек, а овдје је заступљена и читава Нептунова породица, са свим тим мјесецима у прстену као и Тритоном," истакао је.

Нептун је најудаљенија планета нашег Сунчевог система, иза Урана и Сатурна, али испред патуљасте планете Плутона.

Он кружи око Сунца на удаљености од отприлике 4,5 милијарди километара, и треба му 164,8 година да обрне пун круг.

Као и код других далеких дивова Сунчевог система, његова атмосфера садржи много водоника и хелијума. Али на њему је веома изражено присуство леда, воде, амонијака и метана.

Нептунов пречник износи скоро 50.000 километара, што значи да је скоро четири пута већи од Земље.

Коментари 1

остави коментар

Правила коментарисања садржаја Портала РТЦГ
Поштујући начело демократичности, као и право грађана да слободно и критички износе мишљење о појавама, процесима, догађајима и личностима, у циљу развијања културе јавног дијалога, на Порталу нијесу дозвољени коментари који вријеђају достојанство личности или садрже пријетње, говор мржње, непровјерене оптужбе, као и расистичке поруке. Нијесу дозвољени ни коментари којима се нарушава национална, вјерска и родна равноправност или подстиче мржња према ЛГБТ популацији. Неће бити објављени ни коментари писани великим словима и обимни "copy/paste" садрзаји књига и публикација.Задржавамо право краћења коментара.