Занимљивости

Б.Бу. [ РТС ]

01. 02. 2023. 11:21   >>  11:35

У ПОБЈЕДНИЧКОМ ГОВОРУ

Новак поручио дјеци да не одустају од снова, дао примјер како се остварују

У свом побједничком говору на Аустралијaн опену Новак је поручио дјеци да не одустају од својих снова. Психолог Ивана Оролицки сматра да је каријера Новака Ђоковића уџбеник из психологије мотивације.

Пратећи досадашњу Новакову каријеру добили смо праве и квалитетне лекције из психологије мотивације, наглашава психолог Ивана Оролицки, директорка Основне школе „Светозар Марковић“ у Београду.

Без обзира да ли су у питању ти највећи снови које може једна особа у милион да достигне, али има пуно довољно великих снова и циљева којима млади људи могу да теже. И управо смо пратећи Новака видјели све битне ствари“, истиче Оролицка.

Видјели смо шта значи краткорочни, а шта дугорочни циљ. Колико одрицања је потребно да бисмо достигли неки важан циљ у животу. Затим, како да се подигнемо послије пораза. Како дио по дио да унапређујемо и такмичимо сами са собом, додаје психолошкиња.

„Још једна битна ствар је и истрајност. Значи, морам да будем дуго времена на врло високом нивоу. Одржати постигнуће је још једна лекција из психологије мотивације коју смо могли да видимо од Новака.

Оролицки признаје да би вјероватно њена прва реакција на Новакову изјаву, када је као седмогодишњак рекао да му је циљ да постане првак, била помисао да је нереалан, али неки ипак успију у томе, мада је очигледно колико одрицања и рада је потребно.

Међутим, постоје и они снови везани за образовање, умјетност или спорт који су много достижнији и не морају подразумијевати само категорију најбољи на свијету, већ може бити и довољно добар, један од најбољих у групи бољих и тако даље.

„Дјеца која остварују висока постигнућа просто се уоче у школи. То су дјеца за коју видите да им није тешко да у нечему проводе више времена, да нешто брже уче, лакше савладавају, да су спремна на одрицања. У смилу – нећу отићи на рођендан или нећу отићи на екскурзију да не бих пропустио тренинге и слично“, објашњава Оролицки.

Када су ранији узрасти у питању, неопходна је и подршка средине, школе и породице, како би се полако развијала та саморегулација у учењу, спремност на одрицања, извјесна доза дисциплине и истрајност.

„Ипак, врло је важно поставити реална очекивања и можда мало виша. Није добро поставити нереална очекивања јер то онда доводи до фрустрација, незадовољства, патње. Али та нека мало виша очекивања могу да имају мотивациони ефекат“, истиче психолошкиња.

Улога родитеља

Дешава се, како каже, да родитељи понекад буду у ситуацији да донекле омету дијете у остварењу неких снова, или му превише указују на ризике посвећивања нечему гдје успјех није сигуран.

Али ако виде да је дијете заиста томе посвећено, објашњава да је онда важно да родитељ укаже на ризике и да укаже на проналажење неког алтернативног пута, неког плана бе, за случај да не успије, рецимо као врхунски спортиста гдје једна повреда може да поремети све планове.

„Битно је подржати одређени таленат и интересовања и не очекивати од дјетета да у свему буде на врхунском нивоу, него у ономе што га занима“, каже на крају психолог Ивана Оролицка.

Пратите нас на

Коментари 0

остави коментар

Остави коментар

Правила коментарисања садржаја Портала РТЦГ
Поштујући начело демократичности, као и право грађана да слободно и критички износе мишљење о појавама, процесима, догађајима и личностима, у циљу развијања културе јавног дијалога, на Порталу нијесу дозвољени коментари који вријеђају достојанство личности или садрже пријетње, говор мржње, непровјерене оптужбе, као и расистичке поруке. Нијесу дозвољени ни коментари којима се нарушава национална, вјерска и родна равноправност или подстиче мржња према ЛГБТ популацији. Неће бити објављени ни коментари писани великим словима и обимни "copy/paste" садрзаји књига и публикација.Задржавамо право краћења коментара.

Да бисте коментарисали вијести под вашим именом

Улогујте се

Најновије