Основна тема
Црно/бијела тема
Инверзна тема
MNE Play
MNE Play

Подешавaња

Умањи / Увећај

Изаберите тему

Основна тема
Црно/бијела тема
Инверзна тема

Zanimljivosti

B.Bu. [ Klix.ba ]

26. 09. 2025. 12:05 >> 12:05

Komunikacija - Govor tijela nas odaje

Kroz pokrete, izraze lica, gestikulaciju rukama, intonaciju i jačinu glasa šaljemo hiljade poruka bez upotrebe riječi.




Onlajn komunikacija i upotreba zaštitnih maski samo su neke od okolnosti koje pažnju iznova skreću na važnost poruka koje razmjenjujemo na neverbalni način – kroz položaj i pokrete tijela, izraze lica, gestikulaciju rukama, intonaciju i jačinu glasa.

Svakodnevno, na ulici, u prodavnici ili prevozu, svako od nas šalje i odgovara na više hiljada poruka bez upotrebe riječi. Takve poruke u ponašanju brzo opažamo jer usmjeravaju odgovore na pitanja kako se neko odnosi prema drugima i načinu na koji vidi sebe.

Suočen sa sve bržim tempom života, ipak, savremeni čovjek se više usredsređuje na riječi, dok neverbalno često previđa u procesu primanja i slanja poruka. Upravo ta okolnost doprinosi mnogim nesporazumima i čak njihovom prerastanju u sukobe.

Neverbalne poruke

O složenosti i značaju neverbalne komunikacije govori i interesovanje veoma različitih naučnih disciplina. Počev od 1872. godine, kada je Čarls Darvin objavio prvu naučnu studiju neverbalne komunikacije, ova oblast je predmet izučavanja psihologije, biologije, sociologije, antropologije, arheologije i lingvistike. Kasnije, antropolog Gregori Bejtson zapazio je da evolutivno starija, neverbalna komunikacija tokom evolucije nije jednostavno zamijenjena verbalnom, već se uporedo s njom razvija i dalje postajući kompleksnija i bogatija.

Psiholozi i sociolozi procjenjuju da se između 65 i 94 odsto naše komunikacije odvija bez upotrebe riječi. Socijalni antropolog Edvard T. Hol smatra da je oko 60 procenata naše ukupne komunikacije neverbalano. Međutim, kada je riječ o prenošenju isključivo emocija, neverbalno prenijete poruke dostižu čak 99 procenata.

Primjeri prenošenja poruka neverbalnim putem su raznovrsni. Svim roditeljima je poznato vrpoljenje djeteta u stolici kada bi prije bilo na nekom drugom mjestu i radilo nešto ugodnije. Položaj tijela odražava opšti mišićni tonus i stoga je uzbuđenom čovjeku teško da se opusti, a onom ko se dosađuje teško je da održi tjelesnu živahnost. Kod odraslih se očigledni pokreti koji ukazuju na neugodnost smanjuju, ali ne nestaju. Posebno u situacijama iz kojih bismo rado pobjegli.

Neverbalne poruke su suštinske komponente komunikacije i u procesu poučavanja. Tajna uspješnih nastavnika velikim dijelom nalazi se upravo u njihovoj neverbalnoj komunikaciji s učenicima. Njima je dobro poznato da poznavanje stručne materije nije jedino bitno za uspješnost predavanja, odnosno da je pored toga šta će reći na predavanju u učionici, važno i kako će to učiniti. Nastavnicima koji su omiljeni među đacima poznato je da pažnju treba obratiti na izraze lica i kontakt očima, gestikuliranje, položaj tijela, glasovne znake kao što je intonacija i upotreba humora. Oni kontaktom očima ispoljavaju interesovanje za druge i određuju smjer komunikacije.

U predavače koji prave kontakte očima publika ima više povjerenja. Takođe, osmijeh prenosi poruke prijateljstva i topline pa su nastavnici koji se češće smiješe ocijenjeni kao prijatniji i pristupačniji, a učenici uče više. Uspješni nastavnici znaju i to da se suviše gestikulacije tokom predavanja obično opaža kao nestimulativno, dok povremeno klimanje glavom ukazuje na podršku i razumijevanje đaka.

Položaj tijela tokom predavanja takođe je važan. Uspravno ali ne i kruto držanje, blago nagnuto naprijed šalje prijateljsku poruku, dok gledanje u pod ili okretanje leđa treba izbjegavati. Pažnju je potrebno obratiti na znake neugodnosti kao što su ritmički pokreti ruku ili nogu, neprijatno zurenje i često premještanje nogu. Tad se preporučuje intenzivniji kontakt očima i pružanje prilike učeniku da se izrazi.

Omiljeni nastavnici svjesni su toga da dinamična predavanja imaju bolji učinak pa je poželjno varirati jačinu, ritam i ton glasa u skladu sa sadržajem gradiva. Suprotno, predavači čiji je govor monoton opaženi su kao manje zanimljivi i učenici slabije uče. Na predavanju smijeh se često previđa i čak obeshrabruje. Međutim, kao reakcija na odgovarajući humor, smijeh doprinosi smanjenju tenzije i stresa kako kod učenika, tako i kod predavača. Pored toga, utiče i na stvaranje prijateljske klime koja podstiče učenje.

Dobra komunikacija

U osnovi potrebe za razvijanjem neverbalnih vještina i klime koja unapređuje učenje i pamćenje nalaze se tri glavna razloga. Prvi se tiče boljeg primanja i razumijevanja poruka učenika, drugi – slanja poruka koje mogu poboljšati učenje i treći – veće opažene psihološke bliskosti između predavača i učenika.

Ovi primjeri potvrđuju koliko je uloga neverbalnog u procesu komunikacije neprocjenjiva, pogotovu danas kada za kvalitetnu komunikaciju ima sve manje vremena. Bolje razumijevanje neverbalne komunikacije, uz riječi, pomoći će nam da uobličimo značenje poruka koje primamo i šaljemo, umanjiti šanse za nesporazume, doprinijeti boljoj komunikaciji i odnosima.


















Пратите нас на

Коментари0

Остави коментар

Остави коментар

Правила коментарисања садржаја Портала РТЦГВише
Поштујући начело демократичности, као и право грађана да слободно и критички износе мишљење о појавама, процесима, догађајима и личностима, у циљу развијања културе јавног дијалога, на Порталу нијесу дозвољени коментари који вријеђају достојанство личности или садрже пријетње, говор мржње, непровјерене оптужбе, као и расистичке поруке. Нијесу дозвољени ни коментари којима се нарушава национална, вјерска и родна равноправност или подстиче мржња према ЛГБТ популацији. Неће бити објављени ни коментари писани великим словима и обимни "copy/paste" садрзаји књига и публикација.Задржавамо право краћења коментара. Мање

Да бисте коментарисали вијести под вашим именом

Улогујте се

Најновије

Најчитаније