- Hronika
- Kolumne
-
Radio
- Izdvajamo
-
Emisije
- Novosti dana
- Dokumentarni program
- Pop top
- Europuls
- Zrno po zrno
- Radio ordinacija
- Kulturna panorama
- Zelena priča
- Epoleta
- +382
- Spona
- Svijet jednakih šansi
- Matica
- Život po mjeri čovjeka
- Link
- Izokrenuti svijet
- Koracima mladih
- Moja profesija je...
- Sportski program
- Kulturno-umjetnički program
- Koracima prošlosti
- Naučno-obrazovni program
- Muzički program
- RCG
- R98
- Programska šema
- Trofej Radija Crne Gore
- Frekvencije
- Radio drama
Društvo
20. 09. 2014.
08:39 >> 08:40
1
ZAVOD ZA ŠKOLSTVO:
Program radili albanski stručnjaci
Zavod za školstvo kategorično je odbacilo navode albanske nacionalne partije Forca da su ,,nastavni programi nepodobni i protivni nacionalnom identitetu Albanaca u Crnoj Gori”, poručujući da to nije tačno i podsjećajući ovu političku stranku da je predmetni program za Albanski jezik i književnost izradila Komisija čiji su članovi bili relevantni poznavaoci albanskog jezika i kulture, nastavnici praktičari i drugi stručnjaci albanske nacionalnosti iz institucija obrazovnog sistema Crne Gore.
FORCA je prije nekoliko dana saopštila da nastavni programi na albanskom jeziku ne odražava identitet Albanaca u Crnoj Gori, da su tekstovi koji su prevedeni ,,nametnuti”, da se ne koristi kompletna albanska azbuka i da ,,treba uključiti kadrove iz redova Albanaca koji su se istakli u svojim profesijama, a ne za politizaciju obrazovanja, kao što se to radi godinama u Crnoj Gori”.
Ista metodologija za sve
Na prozivke albanske nacionalne partije Zavod za školstvo odgovara da je ,,crnogorski obrazovni sistem fleksibilan, zasnovan na konceptu interkulturalnosti, jedinstven po dostupnosti za svu djecu bez obzira na njihovo vjersko, nacionalno, kulturno, socijalno i svako drugo porijeklo”.
„Nastava na albanskom jeziku organizovana je na svim nivoima obrazovanja, kako od predškolskog tako i do visokog. Koncipiranje programa za sve nastavne predmete u crnogorskom obrazovnom sistemu podliježe jasnim principima i propisanim procedurama. Samim tim, predmetni programi koji se koriste za nastavu na albanskom jeziku metodološki su istovjetni predmetnim programima za sve ostale nastavne oblasti”, saopšteno je Pobjedi u Zavodu za školstvo.
Razne mogućnosti
Naglašavaju da Albanski jezik i književnost, kao i drugi predmetni program, sadrži pedagoške kriterijume u skladu sa najboljim evropskim obrazovnim praksama, te da su to potvrdili i brojni eminentni partneri iz regiona i Evrope.
“Crnogorski obrazovni sistem je u međunarodnim okvirima prepoznat kao otvoren. Pored sadržaja uključenih u redovne predmetne programe, manjinske zajednice imaju na raspolaganju i mogućnost da predlože još do 20% sadržaja u novim predmetnim programima, koji čine „otvoreni“ dio obrazovnog programa, što je, takođe, jedna od reformskih novina. Takođe stvorena je i mogućnost da se u nastavnim ciljevima još jasnije prepoznaju specifičnosti lokalne zajednice u smislu nacionalne kulture, istorije, geografije, umjetnosti”, saopštio je Zavod za školstvo Crne Gore.
Ova mogućnost, kako ističu, naročito je važna za sljedeću grupu nastavnih predmeta: Albanski jezik i književnost, Istorija, Muzička kultura, Likovna kultura, Geografija, Poznavanje društva i dr. Takođe, omogućeno je školama da svoje specifične potrebe, interesovanja, kulturni i nacionalni identitet zajednice prepoznaju izradom programa izborne i fakultativne nastave.
“Shodno navedenim mogućnostima koje su dostupne u crnogorskom obrazovnom sistemu i koje su u skladu sa svim evropskim obrazovnim praksama nije tačna tvrdnja da su pojedini nastavni planovi i programi nepodobni i protivni nacionalnom identitetu Albanaca u Crnoj Gori”, kažu u Zavodu za školstvo.
Naglašavaju da su sistemski zakoni u oblasti obrazovanja uvažili koncept opšte ustavne garancije o obrazovanju manjina, kako na nivou opštih ciljeva i principa obrazovanja, tako i na nivou pojedinačnih odredbi.
Obrazovanje treba da kod učenika razvije znanja, stavove i vještine neophodne za život u multietničkom i multikulturalnom društvu. To su, prije svega, poštovanje različitosti, empatija, tolerancija, sposobnost za komunikaciju, saradnju i nenasilno rješavanje sukoba, otvorenost, prilagodljivost i kritičko mišljenje, poručili su iz Zavoda za školstvo.
Коментари1
Остави коментар